Alexander, Fritjof och Tor Nyberg
Bröderna Nyberg importerade de första Ford-bilarna
År 2003 fyllde Ford Motor Company 100 år och Oy Ford Ab i Finland 77 år. Men det var inte Oy Ford Ab som importerade de första Ford-bilarna till Finland. Det gjorde bröderna Nyberg i Gamlakarleby. I en äldre historik som behandlar pionjärskedet 1911 – 18, berättas utförligt om nedervetilemigranterna, sedermera gamkarlebyborna, bröderna Nybergs arbete.
När Ford inleder serieproduktionen av sin T-modell befinner sig de tre bröderna Alexander, Fritjof och Tor Nyberg från Nedervetil som emigranter i Arizona. Med vaken blick och sinne för affärer ser de genast att T-Forden är någonting att satsa på. Bröderna kommer att svara för Fordens första tidsålder i Finland. De importerar de första Ford-bilarna och bygger upp försäljningsnätet i vårt land.
Med okuvlig företagaranda och stor framtidstro stegar bröderna in på Fords försäljningskontor i New York och för underhandlingar om etablering i storfurstendömet Finland som är en del av kejsardömet Ryssland. På samma sätt som Henry Ford blev banbrytare på det väldiga område som omspänner tillverkning, försäljning och service av bilar, får hans medhjälpare i andra länder utföra ett pionjärarbete.
På samma sätt som Henry Ford startar sin verksamhet – utan stöd av främmande finansiärer – är också Fords första representanter för det mesta ”self made men”. De har inget annat kapital än en okuvlig företagaranda och en aldrig sinande energi. Deras första verksamhetstid blir för dem det stora äventyret, vars resultat de under pionjärskedet knappast kan ana sig till.
Banbrytare och äventyrare i ordets rätta bemärkelse är de tre bröderna från Gamlakarleby, vilkas framsynthet och energi vi kan tacka för ”Ford-bilens” intåg i Finland. Med vaken blick och sinne för det praktiska inser de genast denna lätta, starka och billiga bils lämplighet i deras hemland framom alla andra märken på marknaden. De är förutseende om bilens stora framtid som fortskaffningsmedel låter inte chansen att få Fordrepresentation i Finland gå sig ur händerna.
Stegar in på Fords kontor
Österbottningarna stegar in på Fords försäljningskontor i New York och får till sin stora glädje veta att Fords representation i Finland ännu är öppen. Bröderna Nyberg får omedelbart ett principiellt bifall till sitt förslag men uppmanas göra ett bindande avtal med Fords huvudagentur för Europa. Denna hade sitt säte i Paris. Lätta om hjärtat styr bröderna kosan mot hemlandet, Fritiof och Tor far raka vägen till Finland, men Alexander, den äldste av bröderna reser till Paris. Han använder fortfarande den ”kaptenstitel” han fått som gruvförman i Amerika och anmäler sig med klappande hjärta för Europa-direktören H. B. White.
Den ständigt verksamme yankeen som samtidigt har hundra järn i elden, meddelar kort och gott att han inte kan ge finländaren mer än två minuter av sin dyrbara tid. Men Alexander Nyberg, sävlig och grundlig till sin natur, gör sig ingen brådska utan framför lugnt och sakligt sitt ärende.
När White hör vad det är fråga om blir han intresserad och frågar Nyberg allt vad han vet om Finland. De två minuterna sväller ut till två timmar. Nyberg får lägga ut sina synpunkter på Finland och dess möjligheter som billand och lämnar White med ett formellt upprättat försäljningskontrakt på fickan.
Fordförsäljningen inleds i Finland
Men först skall bröderna avlägga prov för yrkesmässigt körkort. Deras lärare är den kände bilbesiktningsmannen, ingenjör Thorwald Tawast. Därefter hyr de en försäljningslokal vid Norra Magasinsgatan 6 och börjar omedelbart bearbeta marknaden för sina bilaffärer. Dessa kommer i gång på allvar först under vårvintern 1912, då de första Ford-vagnarna väntas till landet.
Bilismen ligger ännu i sin linda i Finland. Konsul Nikolajeff har visserligen redan 1905 börjat importera bilar till Finland, men ingen kan drömma om den väldiga folkrörelse Fordmodellen skall få när den kommer ut på marknaden. Under 1900-talets första decennium är bilen ännu en sällsynthet på våra vägar och anses som rena lyxen, förbehållen några enstaka rika.
Handeln och industrin utvecklas i snabb takt. Bröderna kan med tillfredsställelse konstatera att de har övertagit Ford-representationen i ett psykologiskt rätt ögonblick. När de tre första vagnarna anländer till Helsingfors strax efter sjöfartens öppnande våren 1912, ger sig bröderna i egen bil ut på en vidsträckt propaganda- och försäljningsturné över hela Finland. De första T-modellerna är utrustade med mässingskylare, karbidlampor och tygsuffletter.
För sina första vagnar får firman betala ett pris av 2 500 mark inklusive frakt och tull. Ford-bolaget fastställer minutpriset till 4 400 mark. Den första provfärden utsträcks ända till Uleåborg. Överallt väcker bilarna stor uppståndelse. På de flesta håll på landsorten ser man för första gången ett fordon som rör sig utan dragare. Dess vilda framfart ses som ett förebud till världens snara undergång. Betecknande nog placerar Gallen-Kallela, som gjorde den första bilaffischen, den lede själv vid ratten.
Gummorna himlade sig
Trots att gummorna himlar sig blir de första Fordbilarna en väldig publikframgång. Folk samlas i stora skaror för att med egna ögon se ett fordon som går med egen kraft. Det är omöjligt att ordna provturer för alla som vill pröva på nöjet. Beställningar formligen haglar över bröderna, som redan under den första demonstrationsfärden får hundra namn på personer som vill bli ägare till en Ford.
Brödernas kapitalbrist och bankernas ringa intresse för finansiering av bilaffärer begränsar våren 1912 leveranserna till 12 vagnar. Under hösten beställs och levereras ytterligare 23 vagnar. Därmed har företaget fått en glädjande start. Följande år är efterfrågan ännu större och bröderna Nyberg beställer bilar från Amerika i poster på 10 – 20 stycken.
Bröderna Nyberg skapar också det första Ford-representationsnätet i Finland. Utom i hemstaden Gamlakarleby har de agenter i Åbo, Viborg, Terijoki, Kuhmois och Jyväskylä. I enlighet med Fords principer anskaffar de också till landet originala Ford reservdelar som tillhandahålls av reparationsverkstäderna redan innan det ens är tal om auktoriserad Ford-service.
År 1912 utkommer den första reservdelskatalogen i svensk översättning av Fritiof Nyberg. Något senare låter firman trycka den även på finska. Bröderna Nyberg blir på detta sätt banbrytare inte bara inom försäljningen utan också för den Ford-service, som senare skall bli en av de viktigaste hörnstenarna i den finländska Ford-organisationen.
Under de första åren är det enbart personbilar som importeras till Finland. De ivrigaste köparna är handelsresande, som genast inser hur smidigt de kan färdas från ort till ort utan att behöva passa tågtider eller ackordera om hästskjuts. En annan god kundkrets utgörs av förmögna jordbrukare, läkare, försäkringsagenter och storbolagens reseinspektörer.
Världskriget stoppar importen
Bilhandelns första högkonjunktur blir inte långvarig. Världskriget som utbryter efter de ödesdigra skotten i Sarajevo, gör alla transporter över Atlanten osäkra. U-båtar och minor hotar ständigt dyrbara laster och bristen på tonnage är skriande. Efterfrågan på bilar är fortfarande stor i Finland, men transportvägarna är stängda.
Bröderna Nyberg överväger olika möjligheter och besluter sig för ett djärvt försök. De sänder en betalningsanvisning för 15 vagnar till Detroit och ger order om att bilarna skall skeppas över Stilla havet till Vladivostok, varifrån de skall transporteras per järnväg till Finland. Bilarna kommer lyckligt fram till Vladivostok sommaren 1915, men trots brev och telegramväxling vägrar de ryska myndigheterna vidare transport av bilarna.
Bröderna ger inte upp och Alexander reser den långa vägen genom Sibirien till Vladivostok för att få transporten ordnad. Trots alla sina försök får han inga järnvägsvagnar som det råder skriande brist på. Slutligen måste han till underpris sälja bilarna till en rysk agent och återvänder hem med nästan tomma fickor.
Bröderna Nyberg har startat sitt företag med den blandning av energi och äventyrslust som anstår deras österbottniska härstamning och deras amerikanska erfarenheter. De utgår från uppfattningen att svårigheter finns för att övervinnas. Men krig är krig och de måste finna sig i de förhållanden kriget för med sig. Firmans affärsverksamhet begränsas till ett minimum.
Fritiof Nyberg reser tillbaka till Amerika. Helsingforskontoret stängs och verksamheten förläggs till Gamlakarleby som blir centrum för Fordförsäljningen efter kriget ända tills Ford-bolaget börjar bygga ut försäljningsnätet i Finland. Bröderna Nyberg begränsar sitt arbete till Österbotten.
Därmed sätts punkt för det egentliga pionjärskedet, som helt domineras av bröderna Nyberg. Deras firma arbetade visserligen vidare ännu ett drygt decennium – ända till år 1931 som Finlands äldsta Fordförsäljare.
Nya aktörer på marknaden
Fordrepresentationen i Karlebyregionen övertogs senare av Gunnar Andersson som var VD för Gamlakarleby bilaffär under 1930-talet. Sedan kom kriget och 1945 startade Keskipohjanmaan Auto som övertog Ford-representationen. Företaget övergick i Schauman-gruppens ägo i slutet av 1980-talet. När företagsgruppen gick i konkurs övertogs Ford-representationen av Viescar som ingår i KPO-koncernen.
Ford Motor Company of Finland grundades 1926, eller 15 år efter det att bröderna Nyberg inlett importen av Ford-bilar till Finland. I samband med vinterkrigets utbrott flyttade Oy Ford Ab till Vasa. Åren 1940 – 41 monterades 2 532 Ford-lastbilar i vårt land. Efter kriget var Ford-bilar på kort och 1945 fick man licens för två Ford Prefect, men redan följande år var antalet uppe i 34.
Fords storhetstid inföll i slutet av 1960-talet. År 1969 såldes över 20 000 Ford-bilar i vårt land. Detta rekord kom man i närheten av år 1999 då över 17 000 exemplar såldes. Fram till år 2003 har 700 000 Ford-bilar och -traktorer importerats till vårt land.
Ole Granholm